Bornholm under 2. verdenskrig.                   Forslag til elevarbejde.

  • 7. – 8- klasse



    1. Giv nogle fakta om Bornholm og 2. verdenskrig. F.eks. hvorfor kom tyskerne, hvor mange var der, hvornår kom de, hvornår sluttede krigen o.s.v.

    2. Skriv kort om Bornholms ”befrielse”.

    3. Hvorfor blev Sovjetunionen (Rusland) på øen i stedet for at rejse hjem.

    4. Hvorfor forlod Sovjet (Rusland) Bornholm, når de nu havde besat den.

    5. Lav en dagbogsbeskrivelse af bombardementet, hvor I forestiller jer at I selv er tilstede.
      Det vil være en god ide at høre fortællingen som vi har gennemgået på klassen.

    Den kan findes her:
    http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/2006/0410173007.htm
    Det kunne være ualmindeligt blæret, hvis I kan flette alle svarene fra spørgsmål 1-4 ind i historien.
    Det kræver selvfølgelig at I først har styr på svarene og har alle de oplysninger I skal bruge.
    Herefter skriver I så dagbogen.



    1. Beskriv hverdagen under 2. verdenskrig (på Bornholm).
      Det kunne være supersejt, hvis I kunne finde en person som har levet under 2. verdenskrig og spørge om levevilkårene. Alt andet lige har de været ens på Bornholm og i resten af DK.

    Beskriv produktionen under 2. verdenskrig på Bornholm.
    Diskuter med jer selv - på skrift - om det var i orden, at landbrug og erhvervslivet tjente penge under krigen. 
    Man diskutere med sig selv på skrift ved at opstille argumenter for og imod. Til sidst tager I så stilling.

    Hvad ville du gøre, hvis du havde arbejdet på en virksomhed, der solgte varer til tyskerne? Tror du, at en mand med kone og tre børn ville have handlet anderledes end dig?

    1. Skriv om tyskerne på Bornholm.

    2. Diskuter hvordan du/I ville have behandlet tyske flygtninge hvis I havde været bornholmere lige efter 2. verdenskrig.

    3. Beskriv genopbygningen af øen efter krigen.

    Links

     

    http://www.bornholmsmuseum.dk/skole/krigen.htm