Undervisning i filmen Scream

  • Slutningen af 7. – 10. klasse.                                                                                           Vær opmærksom på spørgsmålet omkring aldersbegrænsning.

     

    1.   Fortæl om genre.

     

    2.      Fortæl om slasher-genren. Se mine noter om dette her.
    A. Teenagere i stort tomt hus.
    B. Morder rejser sig efter at være ”slået ihjel”
    C. Mordvåben ikke pistol.
    D. Pige tilbage til sidst.

     

    3.      Hvorfor er mordvåbnet en kniv og ikke en pistol.
    A. Spænding, når personer ikke ved at andre er myrdet.
    B. Så kan offeret konfronteres direkte med mordere.

     

    4.  Oversexuelle/Dem der tager stoffer dør.
    Hvad siger dette om filmens moral

     

    5.  Hvordan skaber morderens forklædning spænding i filmen?

    6.  Gennem det meste af filmen mistænker vi næsten alle personer for at være      morderen.
    Set ud fra dette, hvad prøver filmen så at fortælle os om det på overfladen så idylliske liv i lille-byen?

     

    7.  Morderen kan opfattes som et symbol på offerets seksualitet.
    Set ud fra dette, hvordan har offeret det så med sin seksualitet i starten af filmen.
    I slutningen af filmen, hvor morderen endeligt er dræbt.

     

    8.  Fortæl om andre grunde til at teenagere fascineres af filmene.
    Udvikling fra barn til voksen.
    Fraværende forældre.
    Usikker på vennerne. De dør.

     

    9.   Filmen kan også ses som offerets udvikling fra barn til voksen.
    Set ud fra dette, hvad er det så pigen slår ihjel til sidst i filmen.

     

    10. Hvordan kan slasher-film sammenlignes med eventyr med

         prinser og drager.

     

    11. Hvordan kan gyserfilm bruges til at opnå balance i Freuds æg.

    .